≡ Menu

5 Fakta Ringkas Berkaitan Tidur

Terus terang, saya memang jenis manusia yang suka tidur pada waktu petang dan berjaga hingga lewat malam. Tidak pasti apa sebabnya, tapi mungkin juga sudah terbiasa sejak zaman kanak-kanak dan remaja. Saya anak seorang nelayan. Dulu sejak kecil hingga belasan tahun, saya selalu ikut ayah turun ke laut. Bekerja sepanjang malam hingga terbit fajar Sidik. Petang lepas sekolah memang layan tidur sepuas-puasnya. Tidur memang best!

Bercerita tentang tidur, di sini saya kongsikan 5 fakta ringkas mengenai tidur yang kemungkinan jarang diketahui oleh kebanyakan orang. Kalau diketahui pun mungkin sudah lupa atau tidak dihiraukan.

Tidur

Mata Tertutup

Berdengkur

Pertumbuhan

Mimpi

Rehat

Selamat melelapkan mata…

About the author: Kulanzsalleh

{ 15 comments… add one }

  • titan July 15, 2013, 10:33 pm

    setakat ini, gua tak tidur sambil berjalan lagi. haha

  • azman July 16, 2013, 12:31 am

    Tidur adalah perkara paling best hehehe…….tidur saya sekarang selari dengan usia,dah tak boleh bangun lewat sampai jam 10 (time cuti)cuba juga nak peram sampai tengahari tapi mmg tak boleh.Malam bergantung pada mata,biasa jam 1 atau2 pagi baru ada mood nak tidur..

    Kalau balik kg jam 10 malam mata dah separuh bukak :)

  • abangiz July 16, 2013, 4:27 am

    Same le kite berjage hingga lewat malam..kalo tdo malam dh rase lain plak…

  • din July 16, 2013, 5:56 am

    Tidur aku x sah kalau x berdengkur kuat.hahaha

  • hafizmd July 16, 2013, 6:53 am

    tidur…mmg nak kena tidur berkualiti…lebi tidur, jadi lemau, tak cukup tidur, macam limau….msam jer hari tu…hehehe

    thanks bro

  • fiezaradzi July 16, 2013, 9:13 am

    sebab tu baik tidur mengiring, rasanya mungkin boleh elak berdengkur kot.. cuba try..

    seronoknya tidur..

  • suri July 16, 2013, 11:25 am

    selalu saya akan tidurkan anak pas dia makan…mandi..bila tdur kita tdo skli..semalam ar terlajak jam 3 ptg cepat2 pi solat..agaknya smlam dia kurang sihat tu sy penat sgt..

    jom tdu..utk dpt tenaga balik

  • suri July 16, 2013, 11:25 am

    rasa indha bila dapat tidur..best tak ada ada bunyi bisingkan

  • Lina Marliana July 16, 2013, 12:55 pm

    nice info sob… met tidur.. :)

  • Mus July 16, 2013, 3:31 pm

    tidur yang berkualiti sukar dicari

  • akubiomed July 16, 2013, 11:26 pm

    Ada sesetengah orang patang letak kepala mudah sahaja ia lelapkan mata.

  • TehR July 20, 2013, 12:50 am

    anak aku pernah berjalan dalam tidur
    memang lucu melihatnya

  • iAwani July 24, 2013, 8:24 am

    buat masa ini, saya cuma tidur 3-4 jam sehari. Tidur jam 12 tengah malam kemudian bangun sekitar 3 pagi atau 4 pagi kemudian tidak tidur-tidur lagi walaupun sekadar tidur tengahari pada waktu siangnya. Sudah bertahun-tahun terbiasa begini.

  • yusri September 7, 2013, 12:44 pm

    Allah SWT menjadikan siang untuk kita bekerja dan menjadikan malam untuk kita berehat (tidur).

  • hanari March 20, 2014, 1:51 pm

    Tidur dengan mendengkur pertanda ada gangguan dalam tubuh.

Next post:

Previous post: