≡ Menu

Uji Bakat Akademi Fantasia (AF9)

Nampaknya sekali lagi Program Realiti TV Akademi Fantasia 9 (AF9) akan dapat disaksikan pada 2 April tahun 2011 ini. Akademi Fantasia yang telahpun bersiaran di Astro Ria selama 8 musim sebelum ini (bermula pada tahun 2003) merupakan musim yang terakhir. Maknanya selepas ini Akademi Fantasia akan direhatkan buat selama-lamanya.

Memandangkan AF9 kali ini adalah musim terakhir, maka pihak penerbitan telah menjanjikan banyak kelainan berbanding musim-musim sebelumnya, antaranya AF9 ini bakal memilih pengetua akademi yang terkenal di rantau Asia, bakal diacarakan oleh pengacara terkenal tanah air, menambah pelbagai kejutan dan memasukkan kembali nostalgia-nostalgia dari musim pertama hingga ke lapan untuk paparan peminat setia AF bagi musim terakhir ini.

akademi fantasia 9

Satu lagi kelainan pada AF kali ini ialah kaedah uji bakat secara dalam talian (online) bermula 13 hingga 26 Januari ini. Caranya ialah dengan merakamkan klip video nyanyian masing-masing dan memuat-naik video berkenaan di laman sesawang www.akademifantasia.com.my. Selain tu, boleh juga hadir sesi uji bakat kaedah biasa yang akan diadakan di dua buah tempat iaitu di Sabah dan di Kuala Lumpur.

Uji Bakat Akademi Fantasi (Sabah)
Tarikh: 28, 29, 30 Januari 2011
Tempat: Hotel Promenade, Kota Kinabalu

Uji Bakat Akademi Fantasi Stadium Nasional Bukit Jalil)
Tarikh: 11, 12, 13 Februari 2011
Tempat: Stadium Nasional, Bukit Jalil

Tapi kena ingat, uji bakat hanya dibuka kepada mereka yang berumur antara 18 hingga 45 tahun.

Sumber berita: mStar.com.my

p/s: Ada yang minat dan ada juga yang tak minat dengan Akademi Fantasia ni, anda kategori mana?

About the author: Kulanzsalleh

{ 76 comments… add one }

  • fareez January 15, 2011, 12:20 am

    jom g reramai..hehe

    • kulanz January 19, 2011, 11:25 pm

      boleh tu..

  • cikmin January 15, 2011, 2:23 am

    cikmin minat masa AF1 2 3 jak…lepas tu dah tak layan…huhuhu…

    p/s tak mahu join audition ka?

    • kulanz January 19, 2011, 11:26 pm

      aku lagi lah.. tak pernah layan, hehehe

      • Panduan Buah Pinggang Sihat January 29, 2011, 3:43 am

        Samalah bro kulanz dengan saya,tak pernah layan.Pada saya tidak ada manfaat langsung program-program realiti macam ni melainkan hanya untuk memberikan keuntungan kepada pihak-pihak tertentu.

      • ct's February 13, 2011, 1:53 am

        mmg jgn msk AF ramai… wasting time a lottt..

  • naimulfirdaus January 15, 2011, 7:05 am

    kalau ramai-ramai jangan masuk boleh tak.

    • tehr January 15, 2011, 11:11 pm

      ramai2 jangan masuk?
      hehehe

      • kulanz January 19, 2011, 11:29 pm

        @tehr, kempen yang baik juga tu.. :)

    • hafizmd January 19, 2011, 10:47 am

      hehe…aku 100% setuju…ramai2 jgn masuk… :D

      • kulanz January 19, 2011, 11:29 pm

        akupun sokong juga :D

    • kulanz January 19, 2011, 11:28 pm

      @naimulfirdaus.. itu pun satu pilihan juga tu.. jom ramai2 jangan masuk :D

  • mie January 15, 2011, 7:59 am

    fuh!!!
    45 tahun pun boleh join lagi..
    ehhehee

    • kulanz January 19, 2011, 11:31 pm

      tu namanya peluang sama rata :D

  • cicie ann omar January 15, 2011, 2:14 pm

    pa lgu2 yg d prtnding kn..aq maw ne..ne la stu2 nya pluang yg ada….

    • kulanz January 19, 2011, 11:32 pm

      lagu pilihan sendiri..

  • akubiomed January 15, 2011, 2:35 pm

    Sudah tentu ramai yang mahu mencuba nasib dengan melibatkan didalam bidang nyayian :-)

    • hafizmd January 19, 2011, 10:48 am

      mmg terkejut tgk dalam berita hari tu…berduyun2 beratur…huuuh

      p/s – semuanya mengejar nk jadi artis

      • kulanz January 19, 2011, 11:35 pm

        ramai yang mengejar peluang untuk jadi artis.. tapi sayang tidak ramai yang benar2 berjaya

    • kulanz January 19, 2011, 11:34 pm

      @akubiomed, yang penting diorang terus survive selepas program tu.. jangan hanya popular sementara..

  • Ali ridha January 15, 2011, 4:02 pm

    kali ni giliran aku menunjuk kan
    bakat.mana nak tahu.aku menang ke.

    • kulanz January 19, 2011, 11:35 pm

      boleh tu bro.. :)

  • Ali ridha January 15, 2011, 4:05 pm

    korang berpeluang melihat AF dari musim
    2003 hingga musim 2011.

    pasti hebat semua tu kan.

    • kulanz January 19, 2011, 11:36 pm

      bergantung pada minat juga rasanya.. mungkin best kalau minat ikuti.. kalau tak minat.. confirm tak best

  • Norizwan January 15, 2011, 4:07 pm

    uik…tahun ni ada ker af hohoho…baru tau…

    • kulanz January 19, 2011, 11:37 pm

      ada juga.. musim yang terakhir tu

  • RedBoys January 15, 2011, 4:44 pm

    elok sangatlah dihentikan. tapi dengar kata juga af dihapuskan dan diganti dengan realiti program yang lain. hurm. patutnya hapus saja terus.

    • hafizmd January 19, 2011, 10:49 am

      ini satu lagi aku setuju 200%…hentikan terus…tak perlu program realiti hiburan macam ni…

    • kulanz January 19, 2011, 11:39 pm

      @RedBoys.. tak pasti plk sama ada diganti dengan program lain ke tak.. tapi katanya ASTRO nak beri peluang kepada stesen tv lain buat program relaiti mcm tu..

  • narney.ney January 15, 2011, 6:42 pm

    af ? teringin nak ikt ! tp x layak kali nie .

    • kulanz January 19, 2011, 11:40 pm

      tak layak dari segi apa tu? belum cuba, belum tahu :D

  • rockinsudu January 15, 2011, 9:33 pm

    dah belambak sngat da af neyh. da jd xbest

    • kulanz January 19, 2011, 11:42 pm

      aah.. macam dah tak best.. tapi peminat af masih ramai tu..

  • FANNY BIN EFFENDY January 15, 2011, 11:38 pm

    saya nak nyanyi…………….
    bolehkah….

  • adamfaiz January 16, 2011, 7:40 pm

    Patutnya ditamatkan dah lama…kualiti sekadar suam2 kuku je.. (pasni habis aku kena ngan penyokong AF)

    • kulanz January 19, 2011, 11:43 pm

      tak perlu risau bro dengan penyokong AF.. pandangan masing2 kan.. :)

  • zik January 16, 2011, 7:40 pm

    af 9 nie last katanya…

    • hafizmd January 19, 2011, 10:50 am

      baguslah kalau camtu…heehe

      • kulanz January 19, 2011, 11:44 pm

        begitulah katanya.. tak pasti lah plk

  • Anip January 16, 2011, 10:17 pm

    huhu~ dah af9 dah kan. hmm, mcm2 la..hehe

    • kulanz January 19, 2011, 11:46 pm

      satu tempoh yang lama tu

  • princeduyong January 17, 2011, 2:13 am

    yang menang cuma seorang…yang glemer cuma sekejap…

    • kulanz January 19, 2011, 11:47 pm

      .. dan kadang yang tak menang dan tak glamer tu yang boleh survive dalam industri.. setuju tak?

  • din January 17, 2011, 10:00 am

    alhamdulillah… kalo btul nie yg terakhir.. banyak sgt dah merosakkan dr membina program nie.. kalo sebut jer melayu (islam) = hiburan.. bila la aku nak tgk melayu nie bila disebut, juara dlm berniaga, ekonomi dsb..

    • kulanz January 19, 2011, 11:49 pm

      pada saya ada juga yang positif pada program ni.. walaupun mungkin kecil.. kalau bukan kepada peserta, mungkin juga kepada penonton :)

  • eyriqazz January 17, 2011, 10:51 am

    Nak pergi la uji bakat ni..boleh masuk dlm bloopers Af nanti..hik3..

    • kulanz January 19, 2011, 11:45 pm

      hehe.. elok juga tu bro, boleh kita sama2 gelak… :D

  • cicie ann omar January 18, 2011, 8:51 am

    hah…pstikn aq dpt taun ne..law tak dpt brmkna bkn af la kjaan aq..klah la aq kat kwn aq tu

  • Mohd Isa January 18, 2011, 11:39 pm

    hoho…akademi fantasia kembali lagi…yeha!

    • kulanz January 19, 2011, 11:44 pm

      pasti ada yang rasa meriah tu :D

  • razlan January 19, 2011, 8:31 am

    kalu dpt peluang masuk af..konfom malatup ni!!!!!!!!!!!

    • kulanz January 19, 2011, 11:37 pm

      bahaya tu kalau sampai melatup :D

  • hafizmd January 19, 2011, 10:51 am

    kesimpulannya, aku ni dalam golongan yg kalau diberhentikan terus..lagi bagus…

    • kulanz January 19, 2011, 11:32 pm

      elok juga tu diberhentikan terus..

  • LeeZha January 19, 2011, 11:31 am

    dengar2 penyanyi indon ek jadi pengetua? tak pelik ke nanti? kang tak pasal2 ade lagi isu bendera putih merah tu. aishh..

    • kulanz January 19, 2011, 11:37 pm

      dengar khabar macam tu lah.. tapi tak pasti lagi..

    • ray ban malaysia February 12, 2011, 3:12 am

      Ini kontroversi awal yang tercetus

  • wyo hyoen January 19, 2011, 12:43 pm

    pda pndpt sya,pmilihan ujibakat af nie haruslh memilih dgn adil..jgn hanya kenal rupa,skali nynyi mcm itik apa gunanya…boleh bla jer lah..

    • kulanz January 19, 2011, 11:30 pm

      harap2 macam tu lah..

  • monica myloh January 19, 2011, 12:46 pm

    kalau ada nasib sya nak nyanyi lah…sayang kita ada bakat..tp tak di keluarkan..ahhahhaha

    • kulanz January 19, 2011, 11:29 pm

      boleh guna bakat sebaiknya.. :)

  • yangbaik January 19, 2011, 10:21 pm

    salam,
    tak pernah tengok secara life AF… tiab2 dah nak tamat…
    hmmm… kat rumah memang takder ASTRO… satu kerugian ker?
    biasa dengar kawan2 dok bercerita tentang AF… tak berapa suka sebab pernah tengok sekali dua kat rumah sedara… lakonannya… tak real !!! maaf !!

    • kulanz January 19, 2011, 11:27 pm

      Salam,
      tengok AF bukan satu kemestian.. jadi kalau tak tengok.. rasaya tak rugi juga tu.. akupun dah lama tak tengok AF :)

  • kulanz January 19, 2011, 11:42 pm

    betul juga tu.. bergantung pada niat, tujuan dan perlakuan masing-masing..
    walaupun dapat kritikan negatif.. tapi masih ada sesuatu yang baik di sebaliknya

  • yanmie January 20, 2011, 3:42 pm

    Salam,

    lan jangan lupa pigi audition arr, nnti ku blh tgk di tv…ehehee

  • anastasyea January 20, 2011, 8:47 pm

    mesti ramai yang join sebab nie yang terakhir =)

  • JUNIOR January 21, 2011, 1:26 am

    WAAA… AF IS BACK !! COME ON LETS GO TO AUDITION TOGETHER. . HEHE.. ^^

  • ujank January 25, 2011, 3:24 pm

    saya nak ikut af….hahahaha…tapi tak dapat pg auditionnya…..sakit ati …kerja…………………..arrrrrrrrjjgggggggggg

  • ray ban malaysia January 26, 2011, 3:42 pm

    aku ketagori tak minat sebab dari AF1 aku langsung xpernah tengok

  • sobrimansor January 27, 2011, 3:17 pm

    Hanya mampu untuk tonton dikaca tv sahaja. Aku memang takde bakat nak jadi penyanyi pun….hehehehe

  • hery January 30, 2011, 1:58 am

    af???

  • hery January 30, 2011, 1:59 am

    kire law lahir 1993 ley g ujibakat la???

  • kamal arieyf February 8, 2011, 4:23 pm

    tnggu kuala lumpur kmi akan dtng ke uji bkt bramai2 dri perlis..wait for my group

  • ajOy13 February 11, 2011, 3:42 pm

    salam…erm bekas artis ley join x.? lau bole mlm ni kwn bertolak..juz nk ujibakat jer..hihi…ade rezki adela….tul x.?

  • ray ban malaysia February 12, 2011, 3:10 am

    Hadiah tahun ni lumayan juga dengar citer

Leave a Comment