Home >> Umum >> Isu Penggunaan ‘Bin’ dan ‘Binti’ Dalam Daftar Kelahiran

Berikut saya kongsikan ulasan salah seorang pengguna Facebook berkenaan isu penggunaan ‘Bin’ dan ‘Binti’ dalam daftar kelahiran Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang didakwa menghalang perkahwinan. Sejujurnya, saya sendiri tidak mengetahui perkara ini sehingga membaca info yang dikongsikan pengguna berkenaan.

bte, bin, binti

….ramai yg tidak faham sebenarnya maksud BTE, BIN dan BINTI itu. Ianya tiada kaitan dengan Islam pun sebenarnya!

BTE adalah singkatan untuk B=Belong, T=To dan E=Eve. Ini kerana pada pandangan masyarakat Barat di Eropah dulu, wanita itu adalah keturunan Eve @ Hawa iaitu isteri kepada manusia pertama Adam. Singkatan ini kemudiannya dirasakan tidak begitu sesuai dengan pandangan masyarakat di Nusantara dan kemudiannya digantikan dengan “BINTI”.

BIN adalah B= Belong, I=In dan N=Name (merujuk kpd nama keturunan keluarga) dan BINTI pula adalah B=Belong, I=In, N=Name, T=To dan I=Initial (ini kerana bagi wanita mereka sekali saja dapat menggunakan nama keluarga mereka, selapas itu anak2 mereka akan menggunakan nama keluarga bagi suami mereka).

Ini adalah warisan kita dari zaman pemerintahan British dulu dan ianya tiada kaitan dgn agama Islam. Ini siapapun boleh menggunakannya TETAPI para pagawai di Jabatan Pendaftaran Negara yang tidak tahu sejarah asal usul penggunaan BIN, BINTI dan BTE itu telah mengatakan bahawa ianya menunjukkan seseorang itu penganut agama islam. Sepatutnya tanggapan SALAH tentang perkara ini perlu diperbetulkan oleh pihak yang berkuasa – Kredit kepada: David Orok (Diskusi Guru)

Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter

Jika anda dapati artikel ini bermanfaat, anda boleh kongsikan kepada pembaca lain.



Kata kunci artikel:

asal usul bin dan binti, penggunaan bin dan binti, asal usul bte, maksud bin dan binti dalam islam, isu bin dan binti, Maksud dan asal usul bin dan binti, pemakaian bin dan binti, penggunaan bin dan binti di sabah, penggunaan nama bin, sejarah pengguna bin dan binti di malaysia

{ 1 comment… read it below or add one }

Tips Bisness Di Rumah May 21, 2013 at 5:06 am

Mmm.. saya x boleh kata 100% setuju… tapi tahniah
admin atas pos yang membuka mata saya.

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: