≡ Menu

Fenomena Ribut Solar Terbesar Mencipta Cahaya Utara yang Menakjubkan

Selain daripada suara aneh di langit yang menjadi fenomena global ketika ini, kita juga tidak harus lupa tentang fenomena Ribut Solar/Suria (Solar Storms) yang juga telah melanda bumi.

Ribut Solar merupakan satu fenomena geofizik melibatkan ganguan medan magnet bumi secara besar-besaran. Terdapat beberapa istilah lain digunakan bagi menjelaskan fenomena ini termasuklah, suar solar (solar flare), ribut geomagnet (geomagnetic storm) dan Pelepasan besar-besaran korona (coronal mass ejection – CME)

Ribut Solar 2012Suar solar (Solar flare): Ditafsirkan sebagai proses pelepasan tenaga yang besar sehingga 6×1025 joules tenaga (kira-kira 6 daripada jumlah output tenaga Matahari setiap saat). Semasa ia berlaku cahaya terang dapat diperhatikan di atas permukaan Matahari atau bahagian solar. Suar solar ini melepaskan awan elektron, ion, dan atom melalui korona ke angkasa lepas. Awan ini biasanya mencapai Bumi satu atau dua hari selepas peristiwa itu. (Istilah suar juga digunakan untuk merujuk kepada fenomena yang sama di dalam bintang-bintang yang lain)

Ribut Geomagnet (A geomagnetic storm): Merupakan gangguan sementara magnetosfera Bumi disebabkan oleh gangguan dalam medium antara planet. Ribut geomagnet adalah disebabkan oleh kejutan gelombang angin solar atau awan medan magnet yang berinteraksi dengan medan magnet Bumi. Peningkatan tekanan angin suria pada mulanya memampatkan magnetosfera dan medan magnet angin solar akan berinteraksi dengan medan magnet Bumi dan memindahkan amaun yang meningkat tenaga ke dalam magnetosfera.

Pelepasan besar-besaran korona (A coronal mass ejection – CME): Proses pemecahan dan pelepasan secara besar-besaran angin solar, plasma isotop cahaya lain dan medan magnet korona ke dalam angkasa lepas. Pelepasan jisim korona sering dikaitkan dengan lain-lain bentuk aktiviti solar. Kebanyakan pelepasan berasal dari kawasan aktif di permukaan Matahari, seperti kumpulan-kumpulan tompok matahari di mana terdapat suar yang kerap terhasil.

Laporan berita menyebut bahawa ribut solar terbesar dalam tempoh 6 tahun telah berlaku pada hari Selasa, 24 Januari 2012. Kesan daripada ribut solar tersebut telah menghasilkan cahaya menakjubkan di langit Hemisfera Utara dinyalakan langit di atas Scotland, Kanada dan Norway. Pengarah seksyen Aurora Persatuan Astronomi British berkata, cahaya menakjubkan yang juga dikenali sebagai aurora ini boleh dilihat untuk beberapa hari lagi.

Berikut adalah gambar yang sempat dirakamkan semasa kajadian ribut solar berlaku.

Ribut Solar Terbesar 2012

Ribut Solar Terbesar 2012

Ribut Solar Terbesar 2012

Ribut Solar Terbesar 2012

Ribut Solar Terbesar 2012

Ribut Solar 2012

Terdapat juga maklumat berita mengatakan ribut solat terbesar akan berlaku sekali lagi pada 29 Januari 2012, 11 pm EST. ribut boleh mencapai satu tahap yang boleh menyebabkan paparan cahaya semulajadi boleh dilihat lebih jauh ke selatan, iaitu sehingga Idaho dan New York, bahkan di Illinois dan Oregon, di Amerika Syarikat Amerika Syarikat. Fenomena ini akan menyebabkan bumi bakal dilanda suar solar sebanyak tiga kali dan mendatangkan tiga kesan yang berbeza, iaitu pelepasan sinaran elektromagnet, diikuti oleh radiasi dalam bentuk proton dan terakhir pelepasan korona (plasma dari matahari) secara besar-besaran.

Kesan yang diterima bumi hasil daripada ribut solar ini termasuklah,  gangguan grid elektrik, medan magnet bumi terganggu, berlaku gangguan biologi bagi sesetengah hidupan, gangguan penghantaran/transmisi radio serta memberi kesan kepada aktiviti geologi. Berkemungkinan juga bunyi/suara aneh di langit yang kedengaran di beberapa tempat di dunia ada kaitan dengan ribut solar yang sedang berlaku sekarang ini. Apapun, ini hanyalah satu lagi pandangan.

Kemaskini: Kejadian Ribut Solar/Matahari 8 Mac 2012

Saksikan video cahaya menakjubkan itu yang sempat dirakamkan lensa kamera.

Sumber: gambar, video

About the author: Kulanzsalleh

{ 43 comments… add one }

  • tehr January 25, 2012, 4:43 pm

    Mungkin juga ada kaitan dengan bunyi aneh tu sebab jarak masa yg sedikit saja

  • Andy January 25, 2012, 5:20 pm

    Antara bukti kebesarannya ,amin

  • lunaticg January 25, 2012, 8:04 pm

    Masya Allah…..
    Macamana dorg ambil gambar tu yer? Kat Malaysia ada ke?

    • kulanz January 27, 2012, 10:14 pm

      masa terbaik kan ambik gambar tu..
      malaysia tak nampak ni

  • hatiputera January 25, 2012, 10:45 pm

    wahh,,,begitu detail info nie…sesungguhnya kuasa allah maha besar,,,,

  • Mus January 25, 2012, 10:56 pm

    mungkin inilah yang berlaku di Samarahan.. sibuk dengan bunyi ganjil tu..

    • kulanz January 27, 2012, 10:16 pm

      iya.. sekarang ni suara aneh pun jadi fenomena global juga sbb berlaku di beberapa tempat lain di dunia

  • ohcikgu January 26, 2012, 12:33 am

    fuhh..lagum dengan solar ribut tu..

    • kulanz January 27, 2012, 10:18 pm

      fenomena yang jarang2 dapat kita lihat.. (setakat ni aku tak pernah lihat secara langsung lagi :D )

  • NikThoha January 26, 2012, 8:50 am

    Salam. apa saja fenomena alam yang berlaku didunia ini ia menunjukkan kebesaran Allah. Semoga diberikan perlindungan dari musibah.

    • kulanz January 27, 2012, 10:19 pm

      Salam,
      Allah SWT tunjukkan sedikit kepada manusia tentang kekuasaannya..

  • shinwau January 26, 2012, 9:30 am

    mohon mencopy n paste kat sya nye blog? dan akan di kreditkan laman web anda.

    • kulanz January 27, 2012, 10:18 pm

      silakan… kalau bermanfaat kepada pembaca sama2 kita dapat pahala :)

  • zulkbo January 26, 2012, 1:45 pm

    Salam..
    SUBHANALLAH
    Kebesaran Allah jua..moga jadi
    pengajaran pada kita makhluknya
    yang berfikir :)

    • kulanz January 27, 2012, 10:17 pm

      Wassalam,
      betul tu, ingatan dan pengajaran untuk kita

  • akubiomed January 26, 2012, 1:48 pm

    Cantik melihat fenomena di langit. Pernah terjadi ketika sekolah fenomena awan membentuk beberapa objek-objek dilangit.

    • kulanz January 27, 2012, 10:16 pm

      betul bro.. nampak banyak terbentuk beberapa objek di langit

  • suri January 26, 2012, 4:21 pm

    salah satu penghasilan muka bumi yg cantik..tapi risau jika2 ada kesan sampingan kita tak dpt lihat

    • kulanz January 27, 2012, 10:11 pm

      berdasarkan maklumat, kes ribut solar hari tu tak beri kesan teruk pada manusia..

  • suri January 26, 2012, 4:22 pm

    kuasa Tuhan tiada siapa yg blh bayangkannya

    • kulanz January 27, 2012, 10:14 pm

      lebih banyak kebesaranNya yang tak diketahui manusia

  • iza January 26, 2012, 5:54 pm

    Assalam…
    Subhanallah…

  • Zezebel January 26, 2012, 9:48 pm

    Di Malaysia ada ka fenomena ini terasa atau direkodkan?

    • kulanz January 27, 2012, 10:10 pm

      Di Malaysia ada juga terasa, terutamanya kesan ke atas grid elektrik.. buktinya tempat kami tiada elektrik selama 20 jam

      .. tiadalah.. gurau saja.. :D
      belum cari maklumat pasal ni lagi.. InsyaAllah kalau jumpa nanti akan kongsikan

  • aadams January 27, 2012, 7:47 am

    kebesaranNya…

  • Amirez January 28, 2012, 12:21 am

    Subhanallah…cantik betul. tapi dalam rasa kagum pun kita kena ada rasa risau juga. apakah tanda kejadian ni sebenarnya…

  • Pejuang Kesenian Extreme January 28, 2012, 4:41 am

    Amboi,lawanya…Apapun,beruntunglah Malaysia tidak terkena tempias fenomena ini kerana negara kita terletak betul-betul di garisan khatulistiwa.kalau tidak,gangguan telekomunikasi pasti membelenggu negara kita nanti..

    • b3njy January 28, 2012, 11:05 am

      Benjy juga gembira kerana Malaysia tidak terkena tempiasnya :D

  • b3njy January 28, 2012, 11:04 am

    Kekadang bila lihat planet2 di dalam sistem suria tertanya2 juga ? apa sebabnya Tuhan mencipta semua ini ? mungkin ada rahsiah disebaliknya … kalau tidak kenapa ia dicipta ? …

  • Juan January 28, 2012, 4:28 pm

    fenomena yg berlaku sgt menarik

  • Muhammad January 28, 2012, 10:45 pm

    Ni Cahaya Malaikat la…

  • najwa January 30, 2012, 8:57 pm

    salam, boleh tak saya mohon nak copy artikel ni? subhanallah..banyak info :)

    nak copy masuk forum + copy masuk blog. bole tak?

    nanti saya creditkan ke sini ye? TQ :)

    • kulanz January 30, 2012, 9:22 pm

      Salam,
      copy je.. sangat dialu-alukan..
      terima kasih juga :)

  • fathimah March 8, 2012, 4:31 pm

    Ngerinye!!!!takot nk kiamat….esok kan hari Jumaat :|

  • addy March 8, 2012, 9:11 pm

    mgkin ini juga petanda pmulaan kemusnahan bumi…atau sbg islam kita pecaya kpd kiamat…takutnya

  • cik fia March 9, 2012, 3:57 am

    cantiknya effect ribut solar tu.. tp sayangnya, kalo boleh tak berlaku ribut tu dkat MAS :(

  • cahaya hidayah March 9, 2012, 2:36 pm

    masih tak faham yang berkaitan atom, pergerakan solar, dan sebagainya tentang kemuculan suar solar…tapi apa-apa pun, itu semua Kuasa Tuhan yang memberi petanda dan peringatan untuk kita…

  • samdaddycool March 9, 2012, 3:10 pm

    bila baca entry ni, Teringat zaman sekolah rendah, pinjam buku ensiklopedia astronomi kat library