Isu, Masalah dan Cabaran dalam Merancang Transformasi Kurikulum

Transformasi bukan hanya berlaku dalam sesebuah organisasi pendidikan tetapi juga melibatkan transformasi dalam bidang kurikulum. Ini adalah selaras dengan matlamat bahawa sekolah bukan sekadar tempat untuk menyediakan pelajar-pelajar yang bakal mengisi kekosongan sesuatu pekerjaan yang khusus sebaliknya ia merupakan satu tempat yang berfungsi untuk memberikan didikan yang sempuna dan lengkap yang dapat menjamin dan membolehkan mereka menyumbang kepada kemajuan diri dan masyarakat. Ini bermakna kurikulum pendidikan mestilah mempunyai wasilah yang dapat memfokuskan kepada proses memperkembangkan potensi individu daripada pelbagai sudut.

Bahkan sejak awal kewujudan sistem pendidikan negara, kurikulum pendidikan juga turut mengalami berbagai-bagai transformasi atau perubahan. Kini setelah memasuki alaf baru di abad ke-21, masyarakat dunia telah melalui satu lagi fasa penganjakan paradigma kehidupan. Ini meliputi penganjakan daripada masyarakat perindustrian kepada masyarakat berinformasi; penggunaan teknologi manusia kepada penciptaan teknologi tinggi; pemusatan kuasa kepada pengagihan kuasa; konsep hierarki kepada konsep jaringan; ekonomi tempatan kepada ekonomi antarabangsa; dan perancangan jangka pendek kepada perancangan jangka panjang (Mumtaz Begam dan rakan-rakan, 2002)….

~ Memandangkan artikel ini agak panjang, maka saya tidak poskan kesemuanya di entri ini. Bagaimanapun saya telah muat-naik dan kongsikan di Scribd. Jika anda memerlukan artikel ini sebagai rujukan, silalah muat-turun secara percuma ~

Isu, Masalah dan Cabaran dalam Merancang Transformasi Kurikulum by Kulanz Salleh

Please like & share:

Comments

  1. nanajoe says

    mak oi panjag nye~~ :P
    tapi mmg betul byk tranform yg cuba dilakukan..
    mcm isu pendidikan sex d skolah yg di tolak..
    .-= nanajoe´s last blog ….:: wajah baru selepas plastic surgery ::.. =-.

  2. says

    Salam tuan

    terima kasih atas pengisian berilmu. Daripada perancangan rapi inilah, generasi kita akan terbentuk secara berhemah.Memang benar melaksanakan apa yang dirancang adalah satu cabaran berbeza.

  3. etomyam says

    perkongsian yang banyak manafaat bro, transformasi satu proses yg melibatkan keseluruhan aspek dan elemen. sangat berguna artikel ni
    .-= etomyam´s last blog ..Chelsea Juarai EPL Menang Besar =-.

    • kulanz says

      transformasi yang baik perlu disokong bro.. harap artikel ni dapat digunakan oleh mereka yg perlu

  4. says

    amat panjang,kalau nk baca pon x sempat..harus download dulu,baca 1 per 1 nnti..papepon..nice artikel
    .-= apiih´s last blog ..10 Tabiat Yang Menyebabkan Kerosakan Otak =-.

  5. says

    kajian-kajian mengenai sekolah banyak menjurus kepada pencapaian akademik [sijil]

    dunia pekerjaan terlalu mementingkan peperiksaan dan sijil sedangkan masyarakat juga perlu kepada pendidikan rohani untuk membataskan diri dari gejala sosial seperti sekarang. mereka melakukan jenayah bukan kerana kurang pengetahuan tetapi kerana terlalu bijak.

    keduanya perlu bergerak seiring
    .-= tehr´s last blog ..Hebatnya Si Siput =-.

  6. taibah hj timbang says

    salam saya ni nak tanya,adakah ada persamaan artikel :Isu, Masalah dan Cabaran dalam Merancang Transformasi Kurikulum dengan “sikap, pengetahuan, kemahiran pedagogi dan keprihatinan guru ugama terhadap perubahan kurikulum..saya betul2 nak tahu

    • kulanz says

      Salam,
      Ya, ada juga persamaannya. Banyak perkara dalam artikel di atas yang boleh dikaitkan dengan tajuk “sikap, pengetahuan, kemahiran pedagogi dan keprihatinan guru ugama terhadap perubahan kurikulum”. Sebagai contoh, kita mungkin dapat kaitkan masalah pelaksanaan kurikulum baru di sekolah adalah disebabkan sikap guru yang kurang perihatin terhadap perubahan kurikulum/sukatan. misalnya mereka enggan hadir kursus semakan.

  7. yan says

    salam..sye sgt2 inspired wit ur blog..really usefull s 4 me 2 attend kpli interview…wish me luck..insyaallah..anyway,ur blog help me alot……

  8. unyehm says

    tkc byk2,info ni le saya cari utk pi t/duga dg41…5mei ni..teruskan usaha agar dapat dikongsi dgn yg lain…moga murah rezeki

  9. ayu91 says

    thank u….sebabkan inti blog ni..sy dapat wat persediaan untuk temudga medsi nanti…mna lah tahu kalau2 penemuduga nak tanya pasal isu pend..huhu..
    tq so much mr.kulanz…

  10. NUSRAT says

    assalamualaikum,

    salam ziarah. artikel yang boleh dijadikan cth dalam menulis artikel berkaitan kurikulum. walau tak sama tapi tetap ada ‘clue’ dan panduan. terima kasih sebab berkongsi.

    ps: boleh tahu macam mana nak pautkan artikel yang kita hantar di Scribd ke blog sendiri?

    • kulanz says

      waalaikumsalam,
      terima kasih singgah sini..

      Pautkan artikel maksudnya macam atas tu? kalau yg tu guna kemudahan embed doc. login scribd, pastu menu dia ada sebelah kiri.. nak letak link saja pun boleh juga.. guna kemudahan copy link

  11. siti jamaliah says

    assalamualikum…boleh tak saya mintak pendapat apakah pendekatan-pendekatan @ bagaimana nk mengatasi masalah @ cabaran dalam transformasi kurikulum ni…nk tanya lagi isu ni ada disiarkan di dalam akhbar x?…terima kasih

    • makhluk Allah says

      1.boleh jelaskn 3 elemen lain bkaitan pendidikan guru yang boleh dmasukkan utk mnambahkanbaik pnyataan FPG n berikn sbb bg ketiga-tiga elemen tsebut.
      2. tlg jelaskn n huraikn 2 isu pendidikan

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>