≡ Menu

Isu, Masalah dan Cabaran dalam Merancang Transformasi Kurikulum

sistem pendidikan

Transformasi bukan hanya berlaku dalam sesebuah organisasi pendidikan tetapi juga melibatkan transformasi dalam bidang kurikulum. Ini adalah selaras dengan matlamat bahawa sekolah bukan sekadar tempat untuk menyediakan pelajar-pelajar yang bakal mengisi kekosongan sesuatu pekerjaan yang khusus sebaliknya ia merupakan satu tempat yang berfungsi untuk memberikan didikan yang sempuna dan lengkap yang dapat menjamin dan membolehkan mereka menyumbang kepada kemajuan diri dan masyarakat. Ini bermakna kurikulum pendidikan mestilah mempunyai wasilah yang dapat memfokuskan kepada proses memperkembangkan potensi individu daripada pelbagai sudut.

Bahkan sejak awal kewujudan sistem pendidikan negara, kurikulum pendidikan juga turut mengalami berbagai-bagai transformasi atau perubahan. Kini setelah memasuki alaf baru di abad ke-21, masyarakat dunia telah melalui satu lagi fasa penganjakan paradigma kehidupan. Ini meliputi penganjakan daripada masyarakat perindustrian kepada masyarakat berinformasi; penggunaan teknologi manusia kepada penciptaan teknologi tinggi; pemusatan kuasa kepada pengagihan kuasa; konsep hierarki kepada konsep jaringan; ekonomi tempatan kepada ekonomi antarabangsa; dan perancangan jangka pendek kepada perancangan jangka panjang (Mumtaz Begam dan rakan-rakan, 2002)….

~ Memandangkan artikel ini agak panjang, maka saya tidak poskan kesemuanya di entri ini. Bagaimanapun saya telah muat-naik dan kongsikan di Scribd. Jika anda memerlukan artikel ini sebagai rujukan, silalah muat-turun secara percuma ~

Isu, Masalah dan Cabaran dalam Merancang Transformasi Kurikulum by Kulanz Salleh

About the author: Kulanzsalleh

{ 32 comments… add one }

  • nanajoe May 9, 2010, 11:11 pm

    mak oi panjag nye~~ :P
    tapi mmg betul byk tranform yg cuba dilakukan..
    mcm isu pendidikan sex d skolah yg di tolak..
    .-= nanajoe´s last blog ….:: wajah baru selepas plastic surgery ::.. =-.

    • kulanz May 10, 2010, 12:24 am

      memang panjang artikel ni, sebab tu tak poskan di entri.. sekarang ni lebih senang guna scribd..

  • Brother One May 9, 2010, 11:23 pm

    Salam tuan

    terima kasih atas pengisian berilmu. Daripada perancangan rapi inilah, generasi kita akan terbentuk secara berhemah.Memang benar melaksanakan apa yang dirancang adalah satu cabaran berbeza.

    • kulanz May 10, 2010, 12:25 am

      Salam tuan,
      sekadar berkongsi sedikit ilmu, mungkin ada yang nak gunakannya..

  • etomyam May 10, 2010, 1:08 am

    perkongsian yang banyak manafaat bro, transformasi satu proses yg melibatkan keseluruhan aspek dan elemen. sangat berguna artikel ni
    .-= etomyam´s last blog ..Chelsea Juarai EPL Menang Besar =-.

    • kulanz May 10, 2010, 2:33 pm

      transformasi yang baik perlu disokong bro.. harap artikel ni dapat digunakan oleh mereka yg perlu

  • apiih May 10, 2010, 2:48 am

    amat panjang,kalau nk baca pon x sempat..harus download dulu,baca 1 per 1 nnti..papepon..nice artikel
    .-= apiih´s last blog ..10 Tabiat Yang Menyebabkan Kerosakan Otak =-.

    • kulanz May 10, 2010, 2:33 pm

      memang panjang bro, sebab untuk rujukan khas buat assignment, hehe

  • tehr May 10, 2010, 3:58 am

    kajian-kajian mengenai sekolah banyak menjurus kepada pencapaian akademik [sijil]

    dunia pekerjaan terlalu mementingkan peperiksaan dan sijil sedangkan masyarakat juga perlu kepada pendidikan rohani untuk membataskan diri dari gejala sosial seperti sekarang. mereka melakukan jenayah bukan kerana kurang pengetahuan tetapi kerana terlalu bijak.

    keduanya perlu bergerak seiring
    .-= tehr´s last blog ..Hebatnya Si Siput =-.

    • kulanz May 10, 2010, 2:34 pm

      sebab tu perlunya ada transformasi untuk penambahbaikan

  • mie May 10, 2010, 2:15 pm

    panjang nya…
    akan dibaca satu persatu ni…
    good info..
    .-= mie´s last blog ..:: menghilangkan diri sementara waktu :: =-.

  • wazy May 11, 2010, 2:42 pm

    walaupun panjang,dapat gak baca sampai habis,tq bro dengan perkongsian ni
    .-= wazy´s last blog ..Hujan-Selamat Hari Ibu =-.

  • zik May 14, 2010, 2:10 am

    transformasi diperlukan.. tetapi harus dikaji terlebih dahulu… dari sudut positif dan negatif… :-)
    .-= zik´s last blog ..Malaysia menewaskan china Piala Sultan Azlan Shah 2010! =-.

  • cheesecake October 9, 2010, 6:45 am

    perkongsian yg sat baik dan byk membantu sya menyiapkan kerja kursus tq

  • taibah hj timbang October 19, 2010, 6:22 pm

    salam saya ni nak tanya,adakah ada persamaan artikel :Isu, Masalah dan Cabaran dalam Merancang Transformasi Kurikulum dengan “sikap, pengetahuan, kemahiran pedagogi dan keprihatinan guru ugama terhadap perubahan kurikulum..saya betul2 nak tahu

    • kulanz October 19, 2010, 8:56 pm

      Salam,
      Ya, ada juga persamaannya. Banyak perkara dalam artikel di atas yang boleh dikaitkan dengan tajuk “sikap, pengetahuan, kemahiran pedagogi dan keprihatinan guru ugama terhadap perubahan kurikulum”. Sebagai contoh, kita mungkin dapat kaitkan masalah pelaksanaan kurikulum baru di sekolah adalah disebabkan sikap guru yang kurang perihatin terhadap perubahan kurikulum/sukatan. misalnya mereka enggan hadir kursus semakan.

  • yan December 4, 2010, 9:55 pm

    salam..sye sgt2 inspired wit ur blog..really usefull s 4 me 2 attend kpli interview…wish me luck..insyaallah..anyway,ur blog help me alot……

  • unyehm May 1, 2011, 8:32 pm

    tkc byk2,info ni le saya cari utk pi t/duga dg41…5mei ni..teruskan usaha agar dapat dikongsi dgn yg lain…moga murah rezeki

  • ayu91 May 23, 2011, 7:50 pm

    thank u….sebabkan inti blog ni..sy dapat wat persediaan untuk temudga medsi nanti…mna lah tahu kalau2 penemuduga nak tanya pasal isu pend..huhu..
    tq so much mr.kulanz…

  • ct March 15, 2012, 12:01 am

    Salam kulanz…. saya ingin dptkan rujukan penuh, dlm pendahuluan ada menyebut Sufean (2004)? Terima kasih.

    • kulanz March 15, 2012, 6:12 am

      Salam, artikel ni dah lama.. Tak pasti softcopynya masih ada dlm pc saya atau xda.. Sya akan usahakan

  • pencinta ilmu March 26, 2012, 1:09 am

    entry yang bermakna. terima kasih atas perkongsian. moga sentiasa dlm rahmat Allah dan terus dipermudahkan dlm urusan pkongsian ilmu.

  • NUSRAT March 28, 2012, 10:17 pm

    assalamualaikum,

    salam ziarah. artikel yang boleh dijadikan cth dalam menulis artikel berkaitan kurikulum. walau tak sama tapi tetap ada ‘clue’ dan panduan. terima kasih sebab berkongsi.

    ps: boleh tahu macam mana nak pautkan artikel yang kita hantar di Scribd ke blog sendiri?

    • kulanz March 28, 2012, 10:43 pm

      waalaikumsalam,
      terima kasih singgah sini..

      Pautkan artikel maksudnya macam atas tu? kalau yg tu guna kemudahan embed doc. login scribd, pastu menu dia ada sebelah kiri.. nak letak link saja pun boleh juga.. guna kemudahan copy link

  • siti jamaliah May 4, 2012, 7:50 am

    assalamualikum…boleh tak saya mintak pendapat apakah pendekatan-pendekatan @ bagaimana nk mengatasi masalah @ cabaran dalam transformasi kurikulum ni…nk tanya lagi isu ni ada disiarkan di dalam akhbar x?…terima kasih

    • makhluk Allah September 9, 2012, 10:02 pm

      1.boleh jelaskn 3 elemen lain bkaitan pendidikan guru yang boleh dmasukkan utk mnambahkanbaik pnyataan FPG n berikn sbb bg ketiga-tiga elemen tsebut.
      2. tlg jelaskn n huraikn 2 isu pendidikan

  • AMIRAH November 18, 2012, 9:39 am

    salam…terima kasih diatas rujukan dan ilmu yang diberikan….

  • Salma May 13, 2013, 1:35 pm

    amat membantu..trima kasih.. ;)

  • yt August 13, 2014, 10:10 pm

    tak dapat lihat…kena bayar…bukan percuma ke?