Home >> Global >> Kesan Gempa Bumi & Tsunami di Jepun (Gambar)

Kesan Gempa Bumi & Tsunami di Jepun (Gambar)

by Kulanzsalleh on March 12, 2011 · 55 comments

Pusat gempa bumi dan tsunami di Jepun berada pada kedudukan lebih 4,000 kilometer daripada tempat tinggal kami (di Utara Sabah), namun perasaan takut dan berjaga-jaga tetap ada disebabkan rumah kami memang hampir dengan pantai. Tambahan pula, hujan lebat sekali-sekala disertai dengan tiupan angin yang agak kencang sejak awal malam hingga tengah malam tadi menyebabkan hati tidak tenteram.

Lebih mengerunkan setelah melihat kesan daripada gempa bumi dan tsunami yang berlaku di Jepun petang tadi. Kalau mengikut laporan berita, polis Jepun melaporkan sejumlah 200 hingga 300 mayat telah ditemui di pantai timur laut negara itu. Berkemungkinan juga jumlah sebenar lebih besar.

gempa bumi jepun 2011

gempa bumi jepun 2011

gempa bumi jepun 2011

tsunami jepun 2011

tsunami jepun 2011

Ada banyak gambar kesan daripada gempa bumi dan tsunami yang berlaku di Jepun pada 11 Mac 2011 yang dimuatkan di sini. Klik saja galeri di bawah.   Sila rujuk entri Tsunami Melanda Negara Jepun Mac 2011 untuk melihat rakaman video tsunami yang lain.

AP Photo from ottawacitizen & laist


Jika anda dapati artikel ini bermanfaat, anda boleh kongsikan kepada pembaca lain.






Terima kasih kepada semua pembaca Kulanzsalleh.com. Semua Artikel di blog ini adalah berdasarkan pandangan peribadi saya sendiri melainkan artikel berbentuk ilmiah, berita, petikan dan perkongsian lain yang tiap satu akan saya nyatakan sumber asalnya (Baca Terma & Syarat). Jika anda dapati artikel di blog ini bermanfaat, anda boleh kongsikan kepada pembaca lain di FACEBOOK atau TWITTER.

{ 55 comments… read them below or add one }

1 rozuan March 12, 2011 at 3:15 pm

jom baca pengalaman saya hadapi amaran tsunami di mersing semalam
rozuan recently posted..Tsunami di Jepun – Pengalaman pertamaku berhadapan Situasi Amaran TsunamiMy Profile

Reply

2 kulanz March 16, 2011 at 1:25 am

memang mendebarkan kalau berdepan pengalaman macam tu.. terima kasih kongsi :)

Reply

3 BLOG KISAH2 KELAKAR March 12, 2011 at 3:34 pm

MASYAALLAH………….INILAH TANDA BILA DAH NAK KIAMAT….
BLOG KISAH2 KELAKAR recently posted..CONTEST 1!!! – TIPS MENABUNG DI FACEBOOKKategori Bukan BisnesMy Profile

Reply

4 kulanz March 16, 2011 at 1:30 am

tanda kebesaran ALLAH SWT

Reply

5 Master Pak Pandir March 12, 2011 at 4:31 pm

Allah Akhbar…masa kian tiba. menakutkan betul. lagi-lagi tengok pusaran tu.
Master Pak Pandir recently posted..Cara setting autosave di microsoft wordMy Profile

Reply

6 kulanz March 16, 2011 at 1:32 am

menginsafkan…

Reply

7 Sabahan Bloggers Club March 12, 2011 at 6:28 pm

Mula-mula ingatkan gambar mainan, rupa-rupanya kereta betul…. ;)
Semoga ramai yang selamat.
Sabahan Bloggers Club recently posted..emilayusof artwork theftMy Profile

Reply

8 kulanz March 16, 2011 at 1:33 am

ramai juga yang terkorban.. simpati dengan apa yang berlaku

Reply

9 Affan March 12, 2011 at 8:18 pm

Bahaya juga sebab haritu ada terbaca pasal nuklear reaktor yang sedikit terjejas akibat gempa bumi ni
Affan recently posted..Tips kekal selamat menggunakan facebook daripada digodamMy Profile

Reply

10 kulanz March 16, 2011 at 1:34 am

pencemaran radiasi tahap 4.. kira bahaya juga..
harap tak sampai ke negara kita

Reply

11 tehr March 12, 2011 at 10:09 pm

memang dahsyat
sayang nengok kereta dan rumah musnah
tehr recently posted..Cuba Teka 4My Profile

Reply

12 mat March 14, 2011 at 8:51 pm

cinta dunia..
ingatlah dunia ni ibarat bangkai sahaja..
jgn kita tertipu dgnnya..

Reply

13 kulanz March 16, 2011 at 1:35 am

simpati dengan apa yang berlaku

Reply

14 Mus March 12, 2011 at 11:07 pm

kita di Sabah ni kena jaga-jaga juga
Mus recently posted..Mari Mencegah Wabak Kolera – TaunMy Profile

Reply

15 Ismail N March 13, 2011 at 11:46 am

Tak boleh lepak kat beach lagi… Driving kat Tg Lipat pun berdebar-debar di buatnya. Skrg risau pulak apa jadi sama loji nuklear Jepun. Harap2 jgn jadi sesuatu yg buruk udah ler.. palis-palis…

Reply

16 kulanz March 16, 2011 at 1:36 am

betul bro.. kami yang di sebelah utara Sabah ni lagi risau..

Reply

17 kulanz March 16, 2011 at 1:36 am

@Mus, betul tu.. kalau di Malaysia, Sabah yang paling dekat

Reply

18 wazy March 13, 2011 at 12:09 am

Memang ngeri bila tengok semua gambar tu
wazy recently posted..Adakah Pasangan Anda Curang My Profile

Reply

19 kulanz March 16, 2011 at 1:38 am

betul bro.. lagi ngeri diorang yang mengalami tu..

Reply

20 titan March 13, 2011 at 10:07 am

fuhh, ngeri. Aku bersyukur aku dilahirkan, hidup, bersekolah dan bekerja di malaysia..
titan recently posted..Bila mak bapak budak tak puas hati dengan cikgu sekolahMy Profile

Reply

21 kulanz March 16, 2011 at 1:39 am

alhamdulillah.. akupun sangat2 bersyukur

Reply

22 yan May 23, 2011 at 12:05 pm

Jika tuhan ingin mencabut nyawa kita di suatu tempat, kita akan pergi juga ke tempat itu, walaupun ia bukan tanah air kita.

Reply

23 serol March 13, 2011 at 10:25 am

takut, ngeri, semua ada bila tahu jepun dilanda tsunami semalam.. lepas ni fikir 2 3 kali kalau nak kesana.. err
serol recently posted..Adstoxcom New Malaysia Free trade zone! reviewMy Profile

Reply

24 kulanz March 16, 2011 at 1:40 am

moga selamat bro kalau ke sana bila2 nanti

Reply

25 syahrilhafiz March 13, 2011 at 1:23 pm

ada orang kalut pasal miyabi dan ultraman pun ada..hurmmm
syahrilhafiz recently posted..Promosi Hebat Webhosting dari BaitulBytes NetworkMy Profile

Reply

26 kulanz March 16, 2011 at 1:41 am

lain orang.. lain tumpuan dia.. hehe

Reply

27 ummishoppe March 13, 2011 at 4:17 pm

kesiannya diorang…

Reply

28 kulanz March 16, 2011 at 1:42 am

simpati…

Reply

29 Jeng Anna March 13, 2011 at 5:58 pm

Astagfirullah…..semoga sodara² kita di jepang tetap dalam lindunganNya. Kita yang hanya bisa melihat dari TV saja ketakutan setengah mati.
Jeng Anna recently posted..Jangan lupa membersihkan telinga deliciousMy Profile

Reply

30 kulanz March 16, 2011 at 1:42 am

berat mata memandang, berat lagi bahu memikul..
simpati juga dengan nasib mereka

Reply

31 akubiomed March 13, 2011 at 10:25 pm

Kebimbangan yang paling besar adalah kesan kebocoran radiasi di loji tenaga nuklear akibat kegagalan sistem penyejukkan. Bukan sahaja boleh mengancam nyawa manusia turut flora dan fauna janganlah ada lagi musibah seperti berlaku di Chernobyl yang akan menjadi kawasan tidak berpenghuni kerana pencemaran radiasi

Reply

32 kulanz March 16, 2011 at 1:45 am

yang terkini kononnya kesan radiasi tak merebak ke tempat lain.. harap laporan tu tepat

Reply

33 Hidayah March 14, 2011 at 1:40 pm

JanjiMu telah datang YA ALLAH.. Gerunnya hati.. Mohon share..

Reply

34 kulanz March 16, 2011 at 1:46 am

silakan..

Reply

35 wan iffah sofiyyah March 14, 2011 at 7:49 pm

ksian…….. mri kta smax2 berdoa agar pelajar atau pelancong dri malaysia itu selamat plang ke mlaysia……
Agar sht apbla smpai di mlaysia…..
AMIN….

Reply

36 kulanz March 16, 2011 at 1:47 am

mudah-mudahan mereka semua selamat

Reply

37 wan iffah sofiyyah March 14, 2011 at 7:50 pm

smga baikx2 sja apbla berda di sna

brhtix2 apabla brda di sana……

Reply

38 kulanz March 16, 2011 at 1:49 am

harap semuanya baik

Reply

39 mat March 14, 2011 at 8:56 pm

muka bumi akan berubah dari kegelapan kpda cahaya..

Reply

40 kulanz March 16, 2011 at 1:51 am

InsyaAllah

Reply

41 Shida Myra Raihana March 15, 2011 at 4:11 pm

Memang ngeri bila melihat keadaan yang berlaku d Jepun. Semoga saja mereka akan tabah menghadapi ujian ini.

Reply

42 kulanz March 16, 2011 at 1:55 am

iya.. harap mereka tabah

Reply

43 ap March 15, 2011 at 8:23 pm

ingat itu adalah ujian tuhan……tanda-tandanya telah dekat….inagtilah dan sa-sama kita renungkan kejadian ciptaan allah swt dengan hati yang terbuka akan kejadiannya….amin…

Reply

44 kulanz March 16, 2011 at 2:01 am

terima kasih saling mengingatkan..

Reply

45 TenangSudey March 16, 2011 at 6:12 am

Lets read Inspiring Tweets about Japanese, Earthquake, Tsunami and Great Nation

Reply

46 sasuke March 16, 2011 at 11:00 am

inilh balasan allah yg tk dijangka oleh akal manusia,,
marilah kita sama2 berdoa di lindungiNYA.. AMIN..
Bagaimana dengan negara haram yg merampas
negara islam iaitu israel… apakah pendapat anda?

Reply

47 mancai March 22, 2011 at 5:59 pm

kiamat2 kecil dah bermula… dekat2 kanlah dengan-Nya

Reply

48 AL- AMIN March 27, 2011 at 11:52 am

INI LAH UMAT YANG DI BERI KENIKMATAN TAPI TIDAK PANDAI MENGHARGAI MALAH MENGGUNAKANNYA DENGAN CARA YANG TIDAK SEPATUTNYA….ASTAGHFIRULLAHALAZIM..

Reply

49 rozuan March 28, 2011 at 1:12 am

link blog anda buat traffik blog sy tggi..tq..
rozuan recently posted..Jumaat yang Melucukan!!My Profile

Reply

50 hamba allah March 28, 2011 at 9:18 pm

dasatnye tsunami ni….sye rse tersentap apabila kawan2 sye(india)cerita psl kiamat..
walaupon x sme tapi mereka pecaye kiamat tu ade…mereka tengok video yg org islam buat psl tanda2 kiamat…semoga allah bukakkn pintu hati mereka…amin…

Reply

51 ira_amin April 6, 2011 at 9:08 am

iye…i sokong,,org yg bukan islam pown tahu hari kiamat tapi yang islam bukan main syok dengan dunia sementara ni……

Reply

52 nurfatin amira April 8, 2011 at 2:59 pm

allah yang menentukan segalanya…kiamat adalah allah yang menentukan,bukan kite yang menentukan.

Reply

53 huhub May 8, 2011 at 7:28 pm

eya-eya moga-moga mereka sadar dari kelalaian menjadi umat manusia.. tp kirain mau kiamat ya terasa seluruh gempa bumi pengen dech! soalnya “bangunan pencakar langit” mana ya kan itu juga disebut dalam hadis anta tanda-tanda kecil kiamat tambahan pula kalo suatu ari nanti matahari(the sun) pergi ke barat(arah kiblat)maka mukin dunia kita mau kiamat! ALLAH MAHA BESAR LAGI MAHA MENGETAHUI. AMIN.

Reply

54 ABEARIFF May 18, 2011 at 4:54 pm

INI LH KEJA TUHAN SUPAYA ORANG LAIN INSAF

Reply

55 Siti Rowlatul Janna October 17, 2011 at 5:19 pm

selepas kejadian ni harap semua orang insaf saya doakan amin
sudi baca ya.

Reply

Leave a Comment

Entri Terkini

Previous post:

Next post:

leaderboard denaihati Banner