≡ Menu

Kesan Gempa Bumi & Tsunami di Jepun (Gambar)

Pusat gempa bumi dan tsunami di Jepun berada pada kedudukan lebih 4,000 kilometer daripada tempat tinggal kami (di Utara Sabah), namun perasaan takut dan berjaga-jaga tetap ada disebabkan rumah kami memang hampir dengan pantai. Tambahan pula, hujan lebat sekali-sekala disertai dengan tiupan angin yang agak kencang sejak awal malam hingga tengah malam tadi menyebabkan hati tidak tenteram.

Lebih mengerunkan setelah melihat kesan daripada gempa bumi dan tsunami yang berlaku di Jepun petang tadi. Kalau mengikut laporan berita, polis Jepun melaporkan sejumlah 200 hingga 300 mayat telah ditemui di pantai timur laut negara itu. Berkemungkinan juga jumlah sebenar lebih besar.

gempa bumi jepun 2011

gempa bumi jepun 2011

gempa bumi jepun 2011

tsunami jepun 2011

tsunami jepun 2011

Ada banyak gambar kesan daripada gempa bumi dan tsunami yang berlaku di Jepun pada 11 Mac 2011 yang dimuatkan di sini. Klik saja galeri di bawah.   Sila rujuk entri Tsunami Melanda Negara Jepun Mac 2011 untuk melihat rakaman video tsunami yang lain.

AP Photo from ottawacitizen & laist

About the author: Kulanzsalleh

{ 54 comments… add one }

  • rozuan March 12, 2011, 3:15 pm

    jom baca pengalaman saya hadapi amaran tsunami di mersing semalam

    • kulanz March 16, 2011, 1:25 am

      memang mendebarkan kalau berdepan pengalaman macam tu.. terima kasih kongsi :)

  • BLOG KISAH2 KELAKAR March 12, 2011, 3:34 pm

    MASYAALLAH………….INILAH TANDA BILA DAH NAK KIAMAT….

  • Master Pak Pandir March 12, 2011, 4:31 pm

    Allah Akhbar…masa kian tiba. menakutkan betul. lagi-lagi tengok pusaran tu.

  • Sabahan Bloggers Club March 12, 2011, 6:28 pm

    Mula-mula ingatkan gambar mainan, rupa-rupanya kereta betul…. ;)
    Semoga ramai yang selamat.

    • kulanz March 16, 2011, 1:33 am

      ramai juga yang terkorban.. simpati dengan apa yang berlaku

  • Affan March 12, 2011, 8:18 pm

    Bahaya juga sebab haritu ada terbaca pasal nuklear reaktor yang sedikit terjejas akibat gempa bumi ni

    • kulanz March 16, 2011, 1:34 am

      pencemaran radiasi tahap 4.. kira bahaya juga..
      harap tak sampai ke negara kita

  • tehr March 12, 2011, 10:09 pm

    memang dahsyat
    sayang nengok kereta dan rumah musnah

    • mat March 14, 2011, 8:51 pm

      cinta dunia..
      ingatlah dunia ni ibarat bangkai sahaja..
      jgn kita tertipu dgnnya..

  • Mus March 12, 2011, 11:07 pm

    kita di Sabah ni kena jaga-jaga juga

    • Ismail N March 13, 2011, 11:46 am

      Tak boleh lepak kat beach lagi… Driving kat Tg Lipat pun berdebar-debar di buatnya. Skrg risau pulak apa jadi sama loji nuklear Jepun. Harap2 jgn jadi sesuatu yg buruk udah ler.. palis-palis…

      • kulanz March 16, 2011, 1:36 am

        betul bro.. kami yang di sebelah utara Sabah ni lagi risau..

    • kulanz March 16, 2011, 1:36 am

      @Mus, betul tu.. kalau di Malaysia, Sabah yang paling dekat

  • wazy March 13, 2011, 12:09 am

    Memang ngeri bila tengok semua gambar tu

    • kulanz March 16, 2011, 1:38 am

      betul bro.. lagi ngeri diorang yang mengalami tu..

  • titan March 13, 2011, 10:07 am

    fuhh, ngeri. Aku bersyukur aku dilahirkan, hidup, bersekolah dan bekerja di malaysia..

    • kulanz March 16, 2011, 1:39 am

      alhamdulillah.. akupun sangat2 bersyukur

      • yan May 23, 2011, 12:05 pm

        Jika tuhan ingin mencabut nyawa kita di suatu tempat, kita akan pergi juga ke tempat itu, walaupun ia bukan tanah air kita.

  • serol March 13, 2011, 10:25 am

    takut, ngeri, semua ada bila tahu jepun dilanda tsunami semalam.. lepas ni fikir 2 3 kali kalau nak kesana.. err

    • kulanz March 16, 2011, 1:40 am

      moga selamat bro kalau ke sana bila2 nanti

  • syahrilhafiz March 13, 2011, 1:23 pm

    ada orang kalut pasal miyabi dan ultraman pun ada..hurmmm

  • Jeng Anna March 13, 2011, 5:58 pm

    Astagfirullah…..semoga sodara² kita di jepang tetap dalam lindunganNya. Kita yang hanya bisa melihat dari TV saja ketakutan setengah mati.

    • kulanz March 16, 2011, 1:42 am

      berat mata memandang, berat lagi bahu memikul..
      simpati juga dengan nasib mereka

  • akubiomed March 13, 2011, 10:25 pm

    Kebimbangan yang paling besar adalah kesan kebocoran radiasi di loji tenaga nuklear akibat kegagalan sistem penyejukkan. Bukan sahaja boleh mengancam nyawa manusia turut flora dan fauna janganlah ada lagi musibah seperti berlaku di Chernobyl yang akan menjadi kawasan tidak berpenghuni kerana pencemaran radiasi

    • kulanz March 16, 2011, 1:45 am

      yang terkini kononnya kesan radiasi tak merebak ke tempat lain.. harap laporan tu tepat

  • Hidayah March 14, 2011, 1:40 pm

    JanjiMu telah datang YA ALLAH.. Gerunnya hati.. Mohon share..

  • wan iffah sofiyyah March 14, 2011, 7:49 pm

    ksian…….. mri kta smax2 berdoa agar pelajar atau pelancong dri malaysia itu selamat plang ke mlaysia……
    Agar sht apbla smpai di mlaysia…..
    AMIN….

  • wan iffah sofiyyah March 14, 2011, 7:50 pm

    smga baikx2 sja apbla berda di sna

    brhtix2 apabla brda di sana……

  • mat March 14, 2011, 8:56 pm

    muka bumi akan berubah dari kegelapan kpda cahaya..

  • Shida Myra Raihana March 15, 2011, 4:11 pm

    Memang ngeri bila melihat keadaan yang berlaku d Jepun. Semoga saja mereka akan tabah menghadapi ujian ini.

  • ap March 15, 2011, 8:23 pm

    ingat itu adalah ujian tuhan……tanda-tandanya telah dekat….inagtilah dan sa-sama kita renungkan kejadian ciptaan allah swt dengan hati yang terbuka akan kejadiannya….amin…

  • kulanz March 16, 2011, 1:42 am

    simpati…

  • TenangSudey March 16, 2011, 6:12 am

    Lets read Inspiring Tweets about Japanese, Earthquake, Tsunami and Great Nation

  • sasuke March 16, 2011, 11:00 am

    inilh balasan allah yg tk dijangka oleh akal manusia,,
    marilah kita sama2 berdoa di lindungiNYA.. AMIN..
    Bagaimana dengan negara haram yg merampas
    negara islam iaitu israel… apakah pendapat anda?

  • mancai March 22, 2011, 5:59 pm

    kiamat2 kecil dah bermula… dekat2 kanlah dengan-Nya

  • AL- AMIN March 27, 2011, 11:52 am

    INI LAH UMAT YANG DI BERI KENIKMATAN TAPI TIDAK PANDAI MENGHARGAI MALAH MENGGUNAKANNYA DENGAN CARA YANG TIDAK SEPATUTNYA….ASTAGHFIRULLAHALAZIM..

  • rozuan March 28, 2011, 1:12 am

    link blog anda buat traffik blog sy tggi..tq..

  • hamba allah March 28, 2011, 9:18 pm

    dasatnye tsunami ni….sye rse tersentap apabila kawan2 sye(india)cerita psl kiamat..
    walaupon x sme tapi mereka pecaye kiamat tu ade…mereka tengok video yg org islam buat psl tanda2 kiamat…semoga allah bukakkn pintu hati mereka…amin…

  • ira_amin April 6, 2011, 9:08 am

    iye…i sokong,,org yg bukan islam pown tahu hari kiamat tapi yang islam bukan main syok dengan dunia sementara ni……

  • nurfatin amira April 8, 2011, 2:59 pm

    allah yang menentukan segalanya…kiamat adalah allah yang menentukan,bukan kite yang menentukan.

  • huhub May 8, 2011, 7:28 pm

    eya-eya moga-moga mereka sadar dari kelalaian menjadi umat manusia.. tp kirain mau kiamat ya terasa seluruh gempa bumi pengen dech! soalnya “bangunan pencakar langit” mana ya kan itu juga disebut dalam hadis anta tanda-tanda kecil kiamat tambahan pula kalo suatu ari nanti matahari(the sun) pergi ke barat(arah kiblat)maka mukin dunia kita mau kiamat! ALLAH MAHA BESAR LAGI MAHA MENGETAHUI. AMIN.

  • ABEARIFF May 18, 2011, 4:54 pm

    INI LH KEJA TUHAN SUPAYA ORANG LAIN INSAF

  • Siti Rowlatul Janna October 17, 2011, 5:19 pm

    selepas kejadian ni harap semua orang insaf saya doakan amin
    sudi baca ya.