Home >> Info >> Mekanisme Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)

Mekanisme Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)

by Kulanzsalleh on December 10, 2011 · 30 comments

Hari ini, 10 Disember 2011, Pendaftaran Bantuan Rakyat 1Malaysia atau Bantuan Kewangan RM500 mula dibuka. Meskipun dalam entri Daftar eKasih dan Bantuan Kewangan RM500 saya telah nyatakan yang saya bukan individu yang terlibat secara langsung menguruskan bantuan berkenaan, tetapi pembaca yang mencari maklumat tetap bertanya hal-hal yang berkaitan dengan bantuan ini. Mungkin juga disebabkan maklumat yang saya nyatakan kurang jelas atau pembaca terlepas pandang penjelasan sebelumnya. Jadi sekali lagi saya kongsikan mekanisme penting, termasuk syarat kelayakan pemohon, definisi ketua isi rumah dan lokasi kaunter bantuan ini. Moga maklumat ini dapat membantu pembaca.

Syarat Permohonan

Seorang pemohonan yang ingin mendapatkan bantuan ini mestilah:

  • Warganegara Malaysia
  • Lelaki atau perempuan yang menjadi ketua kepada ahli yang tinggal serumah dengan jumlah pendapatan kasar RM3000 dan ke bawah.
  • Berkahwin
  • Ibu atau bapa tunggal yang mempunyai tanggungan
  • Bujang yang mempunyai tanggungan (dalam rumah yang sama)
  • Warga emas (berumur 60 tahun dan ke atas) yang sebatang kara dengan jumlah pendapatan kasar RM3000 dan ke bawah sebulan.

Untuk tujuan pendaftaran, pemohon mesti menyertakan salinan dokumen seperti berikut:

  • Borang Pendaftaran BR1M
  • Salinan MyKad/Kad Polis/Kad Tentera
  • Salinan Penyata Gaji terkini (Bagi pemohon yang menerima gaji sahaja)

Syarat Permohonan Bantuan RM500

Kelayakan dan Definisi Ketua Isi Rumah

Bantuan Kewangan RM500 ini diberikan kepada ketua isi rumah atau ketua keluarga yang layak. Ketua Isi Rumah dan Ketua Keluarga dijelaskan dalam gambar di bawah. Penerima bantuan e-Kasih juga layak untuk memohon (Bagi yang belum mendaftar Bantuan e-Kasih, sila rujuk entri Portal e-Kasih untuk mendapatkan maklumat lanjut).

Syarat Permohonan Bantuan RM500

Ilustrasi Isi Rumah

Ilustrasi Isi Rumah

Senarai Lokasi Kaunter Cawangan untuk BR1M

Berikut adalah senarai lokasi yang menyediakan kaunter perkhidmatan bagi pengedaran dan pengumpulan borang permohonan. Tarikh dan masa kaunter dibuka yang ditetapkan ialah pada 10 Disember 2011 – 15 Disember 2012 dari jam 9.00 pagi – 5.00 petang. (Tarikh dan masa mungkin berbeza bagi sesetengah tempat, sila rujuk laman/portal www.treasury.gov.my bagi mendapatkan maklumat lanjut)

BIL
CAWANGAN
1.
  Ibu Pejabat
2.
  Johor: Johor Bahru, Muar, Kluang
3.
  Kedah: Sg. Petani, Alor Setar
4.
  Kelantan
5.
  Melaka
6.
  Negeri Sembilan
7.
  Pahang: Kuantan, Temerloh, Raub
8.
  Perak: Ipoh, Taiping, Teluk Intan,
9.
  Perlis
10.
  Pulau Pinang: Pulau Pinang, Bukit Mertajam
11.
  Sabah: Kota Kinabalu, Tawau, Sandakan, Keningau
12.
  Sarawak: Kuching, Sibu, Miri, Bintulu
13.
  Selangor: Shah Alam, Petaling Jaya, Klang
14.
  Terengganu
15.
  WP Labuan
16.
  WP Kuala Lumpur: Kl Bandar, Wangsa Maju, Cheras, Jalan Duta

Borang Permohonan

Borang Permohonan Bantuan Rakyat 1malaysia boleh diperoleh secara terus di kaunter perkhidmatan mana-mana lokasi terdekat. Borang yang lengkap diisi berserta salinan dokumen yang diperlukan, hendaklah diserah untuk proses pendaftaran di Jabatan Pembangunan Persekutuan/Negeri, sekolah-sekolah terpilih serta pejabat-pejabat cawangan LHDNM mengikut senarai di atas. Borang juga boleh dimuat-turun secara online di laman www.treasury.gov.my atau rujuk blog Yanmieonline.com.

Pertanyaan dan Maklumat Lanjut

Satu talian hotline bagi menjawab persoalan dan memberi penjelasan mengenai pelaksanaan Bantuan Tunai RM500 – Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri, YAB. Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak pada 7 Oktober 2011 yang lalu telah disediakan seperti berikut:

Talian hotline : 1-800-222-500 (Bebas Tol)
Waktu operasi : 9.00 pagi hingga 5.00 petang (hari bekerja)
Emel : belanjawan2012@treasury.gov.my

Perkhidmatan mulai 7 Disember 2011 (Rabu)

Bilik Operasi Bajet
Aras 10, Blok Tengah
Kompleks Kementerian Kewangan Malaysia
1-800-222-500 (Hotline)
03-8882 3786 (Faks)

Sumber: www.treasury.gov.my


Jika anda dapati artikel ini bermanfaat, anda boleh kongsikan kepada pembaca lain.






Terima kasih kepada semua pembaca Kulanzsalleh.com. Semua Artikel di blog ini adalah berdasarkan pandangan peribadi saya sendiri melainkan artikel berbentuk ilmiah, berita, petikan dan perkongsian lain yang tiap satu akan saya nyatakan sumber asalnya (Baca Terma & Syarat). Jika anda dapati artikel di blog ini bermanfaat, anda boleh kongsikan kepada pembaca lain di FACEBOOK atau TWITTER.

{ 30 comments… read them below or add one }

1 tehr December 11, 2011 at 1:00 am

ada aku baca berita
isteri yang bermadu juga layak
aku rasa pelik pula kerana isteri yang bermadu bukan ketua isi rumah
dia ada suami yang jadi ketua isi rumah
* mungkin sekali aku salah faham dan masih keliru

Reply

2 yanmie December 11, 2011 at 3:36 pm

uikkk yeker, so semua isteri yg bermadu ke, klu ada 4 madu, empat2 dapat ye?

Reply

3 pisang raja January 21, 2013 at 12:47 pm

untungnya kn kalau kawin 4 dpt duit 2 ribu.kalau ada anak lg byk duit dpt

Reply

4 pisang raja January 21, 2013 at 12:49 pm

mana ada awak dpt lh kat ketua rumah jelalh.lain lh kalau jadi janda dpt lh kat awak sorg je 500.

Reply

5 pisang raja January 21, 2013 at 12:53 pm

skg ni awak masih bsuami ke mcm mana?kalau masih bsuami lg x layak lh duit 500 tu yanmie,ketua rumah je lh yg dpt nanti.awak bmadu ke

Reply

6 Blabla February 9, 2013 at 3:36 pm

Hah kawin lh mcm bpk ko, bnyk bnyk ank sorng kt laut sorg kt langit, sorg kt htan…

Reply

7 yanmie December 11, 2011 at 3:37 pm

Salam Lan,

Suami nda layak untuk bantuan ni, so rasa2 wife boleh kan minta bantuan ni? hahaha tamak tu :P

Reply

8 akubiomed December 11, 2011 at 8:45 pm

Adik ipar mengandu ada yang cuba menjual borang BR1M dengan harga RM2.Walhal ia adalah percuma.

Reply

9 hafizmd December 14, 2011 at 12:14 pm

Ada saje yg nak ambil kesempatan

Reply

10 hdn952 December 11, 2011 at 11:07 pm

Semoga yang berhak ..dapat menerimanya..

Reply

11 sabree hussin December 13, 2011 at 11:48 pm

nampak gaya saya tak termasuk dalam senarai yang layak menerima bantuan ni.. tapi kalau sekdar nak memohon tak jadi masalah kan hhe

Reply

12 hafizmd December 14, 2011 at 12:17 pm

Bro Kulanz, kalau ikut ilustrasi kat atas, maksudnya hanya mereka yang punya JUMLAH pendapatan isi rumah <3,000 (+pendapatan isteri ke bro kulanz?), layak memohon… betul ke camni bro?

Reply

13 pisang raja January 21, 2013 at 1:05 pm

pe lh bro ni kalau awak dh 3,ooo.bini pulak gaji 2,ooo.mana blh bro

Reply

14 Azuan December 14, 2011 at 5:26 pm

Rm500 ni bagu satu kali saja kew,bulan2 kew, atau 1tahun sekali…???

Reply

15 pisang raja January 21, 2013 at 12:56 pm

apa lh azuan ni.dpt setahun sekali lh 500 tu .kalau dpt setiap bulan sy pn x nk kerja hehehe

Reply

16 azizah ramli December 19, 2011 at 8:10 pm

Bapa saya seorg pesara kerajaan dan menerima pencen bulanan sebanyak RM920 sebulan. Perlu ke borang bantuan dikemukakan bersama dengan penyata pencen yang diterima setiap bulan.

Terima Kasih

Reply

17 muhammad ruzaini bin ahmad December 19, 2011 at 11:45 pm

saya masih bujang sudah bekerja dengan pendapatan rm900 sebulan,ibu saya seorang ibu tunggal tidak berkerja kerana masalah kesihatan..saya mempunyai 3 orang adik beradik smuanya dah berkawin tinggal berasingan..saya mempunyai tanggungan tiap-tiap bulan,adakah sya layak untuk memohon skim bantuaan ini..

Reply

18 arumugam December 23, 2011 at 1:30 pm

hari tutup bila

Reply

19 siti sarah December 25, 2011 at 9:57 pm

saya sudah 5 tahun ditinggalkan suami.saya menanggung seorang anak.layakkah saya memohon skim bantuan ini.status apa yg patut saya isi?

Reply

20 firdaus January 23, 2012 at 2:04 am

rasa2 sye akak msti dpt sbb akak status janda n ada tnggugan yg perlu akak jga..insyaalh dpt..akak sbr n tnggu k..

Reply

21 pisang raja January 21, 2013 at 12:59 pm

ok siti duk di mana skg ni blh sy tahu

Reply

22 pisang raja January 21, 2013 at 1:02 pm

sy bg cadangan kalau siti pergi di balai islam.mana2 balai islam mintak borang bantuan ibu tunggal pasti dia dpt

Reply

23 shima January 13, 2012 at 2:09 pm

saya anak yatim… mula-mula saya tinggal bersama dengan adik saya. tapi sejak kena bekerja di putrajaya dan xdapat bertukar, saya tinggal di Putrajaya. saya terpaksa hantar adik saya masuk asrama… adik-adik saya masih bersekolah dan seorang lagi lepasan SPM tahun 2011 belum berkerja. bila cuti diaorang tinggal di rumah dekat kampung. dan saya akan balik kampung pada hujung minggu.. jadi layak ke saya memohon… adakah permohonan saya ditolak kerana tidak tinggal bersama mereka disebabkan kerja, tapi saya masih menanggung mereka. Perlu Tak saya memohon semula.

Reply

24 firdaus January 23, 2012 at 1:59 am

salam…sblom 2 sye nk mintk maff klau pertayaan sye ny..adakh sye lyak trima bantuan rakyt..ye r sye dh khwin n ada ank sowg..kra tnggugan sye 2 r..klau bantuan ny sye dpt,knpa sye xtrma apa2 brita pn,,sdngkn bantuan rakyt dh mula bg duit..adakh sye dpt

Reply

25 pisang raja January 21, 2013 at 1:07 pm

pe susahnya bro awak taip lh alamat sesawang dia bro

Reply

26 asmidah January 31, 2012 at 10:44 pm

sya nak tau knape smpai skrg sya masih tak dpt surat jawapan dri pihak kerajaan sama ada sya layak atau tdk mendapat duit bantuan 500 itu sdgkn jiran2 sya kebanyakannya sda dpt maklumbalas dn mereka sdak layak dn menerima duit itu.no talian yg di berikan sdah berpuluh kali sya cuba hubungi namun talian itu selalu sibuk.sya harap ada sesiapa yg dpt menolong sya mengatasi masalah sya ini

Reply

27 zubayer February 10, 2012 at 7:16 pm

sy pn blum dpat2 lgi smpai skg..

Reply

28 kulanz February 17, 2012 at 12:08 am

buat rayuan permohonan dengan segera

Reply

29 Abu November 12, 2012 at 2:29 pm

Salam, dimana kmu dapat ilustrasi complete powerpoint tu? boleh bagi link dia ka?
tanx

Reply

30 haji karim June 20, 2014 at 10:51 pm

kita sediakan tenaga pekerja asing untuk semua bidang ,masuk permit sila 100-3905-9496 haji karim

Reply

Leave a Comment

Entri Terkini

Previous post:

Next post:

leaderboard denaihati Banner