Mekanisme Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)

Hari ini, 10 Disember 2011, Pendaftaran Bantuan Rakyat 1Malaysia atau Bantuan Kewangan RM500 mula dibuka. Meskipun dalam entri Daftar eKasih dan Bantuan Kewangan RM500 saya telah nyatakan yang saya bukan individu yang terlibat secara langsung menguruskan bantuan berkenaan, tetapi pembaca yang mencari maklumat tetap bertanya hal-hal yang berkaitan dengan bantuan ini. Mungkin juga disebabkan maklumat yang saya nyatakan kurang jelas atau pembaca terlepas pandang penjelasan sebelumnya. Jadi sekali lagi saya kongsikan mekanisme penting, termasuk syarat kelayakan pemohon, definisi ketua isi rumah dan lokasi kaunter bantuan ini. Moga maklumat ini dapat membantu pembaca.

Syarat Permohonan

Seorang pemohonan yang ingin mendapatkan bantuan ini mestilah:

  • Warganegara Malaysia
  • Lelaki atau perempuan yang menjadi ketua kepada ahli yang tinggal serumah dengan jumlah pendapatan kasar RM3000 dan ke bawah.
  • Berkahwin
  • Ibu atau bapa tunggal yang mempunyai tanggungan
  • Bujang yang mempunyai tanggungan (dalam rumah yang sama)
  • Warga emas (berumur 60 tahun dan ke atas) yang sebatang kara dengan jumlah pendapatan kasar RM3000 dan ke bawah sebulan.

Untuk tujuan pendaftaran, pemohon mesti menyertakan salinan dokumen seperti berikut:

  • Borang Pendaftaran BR1M
  • Salinan MyKad/Kad Polis/Kad Tentera
  • Salinan Penyata Gaji terkini (Bagi pemohon yang menerima gaji sahaja)

Syarat Permohonan Bantuan RM500

Kelayakan dan Definisi Ketua Isi Rumah

Bantuan Kewangan RM500 ini diberikan kepada ketua isi rumah atau ketua keluarga yang layak. Ketua Isi Rumah dan Ketua Keluarga dijelaskan dalam gambar di bawah. Penerima bantuan e-Kasih juga layak untuk memohon (Bagi yang belum mendaftar Bantuan e-Kasih, sila rujuk entri Portal e-Kasih untuk mendapatkan maklumat lanjut).

Syarat Permohonan Bantuan RM500

Ilustrasi Isi Rumah

Ilustrasi Isi Rumah

Senarai Lokasi Kaunter Cawangan untuk BR1M

Berikut adalah senarai lokasi yang menyediakan kaunter perkhidmatan bagi pengedaran dan pengumpulan borang permohonan. Tarikh dan masa kaunter dibuka yang ditetapkan ialah pada 10 Disember 2011 – 15 Disember 2012 dari jam 9.00 pagi – 5.00 petang. (Tarikh dan masa mungkin berbeza bagi sesetengah tempat, sila rujuk laman/portal www.treasury.gov.my bagi mendapatkan maklumat lanjut)

BIL
CAWANGAN
1.
  Ibu Pejabat
2.
  Johor: Johor Bahru, Muar, Kluang
3.
  Kedah: Sg. Petani, Alor Setar
4.
  Kelantan
5.
  Melaka
6.
  Negeri Sembilan
7.
  Pahang: Kuantan, Temerloh, Raub
8.
  Perak: Ipoh, Taiping, Teluk Intan,
9.
  Perlis
10.
  Pulau Pinang: Pulau Pinang, Bukit Mertajam
11.
  Sabah: Kota Kinabalu, Tawau, Sandakan, Keningau
12.
  Sarawak: Kuching, Sibu, Miri, Bintulu
13.
  Selangor: Shah Alam, Petaling Jaya, Klang
14.
  Terengganu
15.
  WP Labuan
16.
  WP Kuala Lumpur: Kl Bandar, Wangsa Maju, Cheras, Jalan Duta

Borang Permohonan

Borang Permohonan Bantuan Rakyat 1malaysia boleh diperoleh secara terus di kaunter perkhidmatan mana-mana lokasi terdekat. Borang yang lengkap diisi berserta salinan dokumen yang diperlukan, hendaklah diserah untuk proses pendaftaran di Jabatan Pembangunan Persekutuan/Negeri, sekolah-sekolah terpilih serta pejabat-pejabat cawangan LHDNM mengikut senarai di atas. Borang juga boleh dimuat-turun secara online di laman www.treasury.gov.my atau rujuk blog Yanmieonline.com.

Pertanyaan dan Maklumat Lanjut

Satu talian hotline bagi menjawab persoalan dan memberi penjelasan mengenai pelaksanaan Bantuan Tunai RM500 – Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri, YAB. Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak pada 7 Oktober 2011 yang lalu telah disediakan seperti berikut:

Talian hotline : 1-800-222-500 (Bebas Tol)
Waktu operasi : 9.00 pagi hingga 5.00 petang (hari bekerja)
Emel : belanjawan2012@treasury.gov.my

Perkhidmatan mulai 7 Disember 2011 (Rabu)

Bilik Operasi Bajet
Aras 10, Blok Tengah
Kompleks Kementerian Kewangan Malaysia
1-800-222-500 (Hotline)
03-8882 3786 (Faks)

Sumber: www.treasury.gov.my

Please like & share:

Comments

  1. says

    ada aku baca berita
    isteri yang bermadu juga layak
    aku rasa pelik pula kerana isteri yang bermadu bukan ketua isi rumah
    dia ada suami yang jadi ketua isi rumah
    * mungkin sekali aku salah faham dan masih keliru

  2. says

    Bro Kulanz, kalau ikut ilustrasi kat atas, maksudnya hanya mereka yang punya JUMLAH pendapatan isi rumah <3,000 (+pendapatan isteri ke bro kulanz?), layak memohon… betul ke camni bro?

  3. azizah ramli says

    Bapa saya seorg pesara kerajaan dan menerima pencen bulanan sebanyak RM920 sebulan. Perlu ke borang bantuan dikemukakan bersama dengan penyata pencen yang diterima setiap bulan.

    Terima Kasih

  4. says

    saya masih bujang sudah bekerja dengan pendapatan rm900 sebulan,ibu saya seorang ibu tunggal tidak berkerja kerana masalah kesihatan..saya mempunyai 3 orang adik beradik smuanya dah berkawin tinggal berasingan..saya mempunyai tanggungan tiap-tiap bulan,adakah sya layak untuk memohon skim bantuaan ini..

  5. siti sarah says

    saya sudah 5 tahun ditinggalkan suami.saya menanggung seorang anak.layakkah saya memohon skim bantuan ini.status apa yg patut saya isi?

  6. shima says

    saya anak yatim… mula-mula saya tinggal bersama dengan adik saya. tapi sejak kena bekerja di putrajaya dan xdapat bertukar, saya tinggal di Putrajaya. saya terpaksa hantar adik saya masuk asrama… adik-adik saya masih bersekolah dan seorang lagi lepasan SPM tahun 2011 belum berkerja. bila cuti diaorang tinggal di rumah dekat kampung. dan saya akan balik kampung pada hujung minggu.. jadi layak ke saya memohon… adakah permohonan saya ditolak kerana tidak tinggal bersama mereka disebabkan kerja, tapi saya masih menanggung mereka. Perlu Tak saya memohon semula.

  7. firdaus says

    salam…sblom 2 sye nk mintk maff klau pertayaan sye ny..adakh sye lyak trima bantuan rakyt..ye r sye dh khwin n ada ank sowg..kra tnggugan sye 2 r..klau bantuan ny sye dpt,knpa sye xtrma apa2 brita pn,,sdngkn bantuan rakyt dh mula bg duit..adakh sye dpt

  8. asmidah says

    sya nak tau knape smpai skrg sya masih tak dpt surat jawapan dri pihak kerajaan sama ada sya layak atau tdk mendapat duit bantuan 500 itu sdgkn jiran2 sya kebanyakannya sda dpt maklumbalas dn mereka sdak layak dn menerima duit itu.no talian yg di berikan sdah berpuluh kali sya cuba hubungi namun talian itu selalu sibuk.sya harap ada sesiapa yg dpt menolong sya mengatasi masalah sya ini

  9. azirah md zin says

    sy nak tolong akak untuk dftarkn bantuan ni..suami baru meninggal..tp akak sy tiade kerja..n die kena tanggung 2 orang anak…macam mana tu ea nk mohon??

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>