Semak Kemasukan IPTA & Politeknik Premier Sesi Akademik 2012/2013

Adalah dimaklumkan bahawa pelajar-pelajar Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan setaraf boleh mula menyemak keputusan permohonan kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan politeknik premier bagi sesi akademik 2012/2013.

Tarikh Semakan:
Tarikh Mula: 07 Mei 2012 (Jam 12.00 Tengahari)
Tarikh Tamat: 28 Mei 2012 (Jam 12.00 Malam)
mulai jam 12 tengah hari ini (07 Mei 2012).

Semakan secara online boleh dibuat melalui saluran berikut:

Saluran 1: Lembah Klang
Saluran 2: Utara
Saluran 3: Selatan
Saluran 4: Sabah
Saluran 5: Sarawak

Selain cara di atas, semakan juga boleh dibuat melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) dengan cara berikut:

Taip UPU RESULT [NOKP] hantar ke 15888

Sebarang pertanyaan boleh hubungi terus talian bantuan Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar Jabatan Pengajian Tinggi di 03-55692840 untuk sebarang pertanyaan.

Please like & share:

Comments

  1. says

    untung budak zaman sekarang. semua di hujung jari je maklumat. dulu aku nak semak status permohonan kena telefon operator lah, macam-macam nombor extension kena tekan.

  2. says

    yang berjaya tu aku tak kisah sangat
    tahniah buat mereka

    yang tak berjaya, usah putus asa
    masih banyak peluang untuk berjaya

  3. Joe says

    Saya dh ikut temuduga kplspm bru2 ni. And bila cek upu,dpat plak twaran uitm. Jadi soalan dsni,bolehkah kita masuk uitm dlu, and jika dpat tawaran maktab minta kbenaran tarik diri dn msuk ipg?kerana ipg ni mmg plihan first,tpi nak jgak sdia2 msuk uitm,mana la tahu kn tk dpt ipg..huhu

    • kulanz says

      saya cadangkan anda ambil tawaran yang sedia ada.. tak silap saya boleh juga ambil uitm tu kemudian kalau dapat tawaran kplspm, baru minta tangguh uitm.. boleh tu.. selalunya kita diberi tempoh masa tertentu sebelum terikat dengan sebarang perjanjian dengan ipta

  4. chedat12 says

    Adakah peluang pelajar diploma politeknik sama dengan pelajar STPM,Matrikulasi dan Asasi bagi kemasukan ke IPTA seperti USM dan UM ?.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>